Jak rozvíjet grafomotorické dovednosti u dětí?

Grafomotorické dovednosti se vyvíjejí v závislosti na věku dítěte a také podnětů, které dětem dopřáváme.

Pro správný rozvoj je důležitá koordinace oka a ruky a také stimulace motoriky dítěte. Přiměřený rozvoj grafomotorických schopností je důležitým předpokladem pro včasný nástup dětí do školy, právě grafomotorické potíže jsou totiž jednou z příčin odkladu školní docházky. 

Důležitým předpokladem je špetkový úchop, který zvládnou dokonce i 2 leté děti. Již u menších dětí můžete začít zařazovat aktivity zaměřené na jemnou motoriku.

Aktivity podporující jemnou motoriku, kterou zvládnou i menší děti:

- skládání kostiček, na trhu seženete i mnoho "chytrých" stavebnic - pro větší děti například Zámecké schody od Smartgames viz obrázek. 

- stavění komínů, stavebnic (lego duplo, později i klasické lego), deskové hry, geobordy apod. 

- stavění puzzle - nejmenší děti puzzle s velkými dílky, později menší dílky, můžete i jen rozstříhat otázek a nechat děti stavět obrázek

- provlékání provázku (můžete udělat větší dírky do krabice od kartonu a nechat děti provlékat provázek)

- větší děti mohou zkusit provlékat nit i s jehlou se zaboleným koncem

 

- navlékaní větších dřevěných korálků, čím jsou děti starší, tím můžete dávat menší korálky nebo třeba těstoviny

- nechte děti třídit různé věci, od větších předmětů, až po menší, začněte třeba tříděním kostiček nebo jiných předmětů podle barev, později můžete třídit například kuličky, těstoviny, apod. 

- přesypávání například rýže, cizrny, těstovin do různých nádob nebo můžete vyrobit obrázky z kartonu a sypat do připravených přihrádek.

- hledání předmětů v mouce, práce se sítkem - my si s dětmi moc rádi hrajeme na archeology - vyrobte si kosti ze samotvrdnoucí hmoty, šablonu pro tvorbu dinosaura najdete zde. 

  

- přendavání knoflíčků nebo jiných předmětů pomocí pinzety či například hra s kapátkem 

 

- vkládání kuliček do nádoby, můžete vytvořit disky třeba v krabici, dávat cizrnu/těstoviny do mističek. Nebo udělejte do víka od krabice díru a nechte děti, aby se kuličkou trefovali do otvoru. Kuličku je nechte vyrobit z modelíny. 

- modelování, obtiskování razítek, obtiskování razítek do modelíny (na obrázku vpravo máte inspiraci na tvorbu razítek z těstovin, které jsme přilepili na použité kapsle od kávy)

- stříhání, lepení, lepení samolepek 

 - motání provázků, můžete se s dětmi učit vázat uzlíky, zavazovat tkaničky apod. Naši kluci mají moc rádi vázání různých náramků, přívěšků z paracord šňůry. 

- kolíčkování - děti pomocí kolíčku přiřazují správné symboly

 

Mamihele kolíčkování najdete zde:

Lev a veselé omalovánky  

Kolíčkování zimní hry

Poznávání listů a plodů

- zapojujte děti co nejvíce do úkonů jako je zapínaní oblečení, oblékání ponožek (skládání ponožek), pomoc v kuchyni. Můžete jim připravit úkony jako namazat chléb, ozdobit si svačinku, vykrajovat ze sýru. Nechte je přelívat vodu z jedné nádoby do druhé, opět důležité i pro koordinaci ruka-oko. 

- malování na zemi, kdy necháte dětem větší prostor pro tvoření, kreslení křídami je další skvělou metodou. Malování prstovými barvami. Je vhodné střídat pozice, při kterých dítě kreslí - to znamená malování a tvoření vsedě u stolečku, ve svislé poloze (například papír nalepení na zdi, tabule apod.), malování na zemi, vkleče.

Malování na velkou plochu je pro děti velmi výhodné, mohou zaměřit pozornost nikoli na detail, ale na používání ruky i v ramenním kloubu, mohou se "vyřádit" velkými pohyby. 

Ať už při malování na zemi nebo na stole na menší papír nechte děti co nejvíce uvolnit při malování ruku a to například při kreslení kruhů. Zkuste nakreslit medvídka z kruhů, barevná klubíčka, "nekonečno" - ležatou osmičku, nebo dětem nakreslete dráhy a děti ji zkusí kreslením "projet". 

- další skvělou metodou je malování do písku/krupice/soli či jiného sypkého materiálu.

Malování do písku je pro děti výhodnou technikou, kdy není třeba tlačit a obrys vzniká velmi snadno. Děti tak mohou maximálně uvolnit svůj úchop a jen nechat plynout pohyb, což je velmi důležitý předpoklad pro pozdější správný úchop tužky.

Šablony pro činí abecedu najdete a můžete zakoupit ZDE

Šablony k pískovnici - malování základních grafomotorických tvarů ZDE

- u předškolních dětí už začínejte trénovat grafomotorická cvičení a psaní i na papír. Zaměřte se na správný úchop tužky - tužku/pero či jinou psací potřebu si děti položí na prostředníček (ideální vzdálenost je cca 2 až 3 cm od hrotu), palec ji zlehka přidržuje a ukazováček je opřený shora. Všechny prsty jsou uvolněné, nejčastější chybou je prohnutý ukazováček, na který je vyvíjen nepřiměřený tlak. K papíru psací potřeba směřuje šikmo, nikoli kolmo. Nemělo by se ani protáčet či kroutit zápěstí, pohyb vychází z ramene a klouzáním celé ruky po podložce, mělo by být tedy položeno i předloktí (oba lokty jsou na podložce), tím se zabrání prolamování či kroucení zápěstí. 

K nácviku psaní dětem pomohou trojhranné psací potřeby. U pomůcek například značky Stabilo jsou i připravené zářezy, aby děti věděli, kde tužku správně uchopit. 

         

- dopřejte dětem také dostatek volného, přirozeného pohybu, který je důležitý pro rozvoj pohybových dovedností, koordinaci a obratnost. 

Zkuste dětem vytvořit opičí dráhu ať už doma či venku, nechte je přeskakovat, podlézat, plazit se, skákat. Můžete si házet balónkem, skákat panáka, šplhat po stromech, nechte jim v pohybu dostatek volnosti. Zapojte občas i cílené zapojení paží - krouživé pohyby v rameni kloubu, plavání, krouživé pohyby zápěstí, hra na ptáčky (mávání křídly).

Mějte se krásně a přeji ať si s dětmi užijete co nejvíce pohybu, ať už bude jakýkoliv. 

Mamihele